Beeldbeschouwing:
De titel van dit schilderij is ‘’Stilleven met kazen’’. Hij is
gemaakt door Floris van Dijck tussen 1615 en 1620, wat betekent dat hij in de
Klassieke periode is geschilderd. Op het schilderij is een rijk gedekte tafel
te zien met een flinke stapel kazen. Daar omheen staan noten, enkele glazen,
fruit, een kan, brood en een peer. Zo'n stilleven met fruit, brood en kaas werd
in de 17de eeuw een 'ontbijtgen' genoemd: een ontbijtje. Het lijkt erop dat van
Dijck gefascineerd was door de tegenstelling van binnen –en buitenkanten. Er
zijn nog meer contrasten te zien, namelijk de verdroogde appelschil en de nog
verse appels. Deze symbolische Deze
zouden misschien symbool kunnen staan voor het verstrijken van de tijd. Het
schilderij is gemaakt met olieverf op een paneel, de afmetingen zijn 82,5 x
111,2 cm. Dit schilderij is in de Klassieke periode geschilderd. De kenmerken,
die van deze periode in dit schilderij te zien zijn, zijn bijvoorbeeld het
stilleven zelf, dat is figuratieve kunst. Figuratieve kunst is kunst waarin
herkenbare onderwerpen zijn geschilderd, bijvoorbeeld een stilleven. Een tweede
kenmerk is de symboliek in dit schilderij van bijvoorbeeld de appels en de
binnen –en buitenkanten van de levensmiddelen. Wij vinden dit persoonlijk een
erg mooi schilderij. De details van de levensmiddelen zijn goed afgebeeld en
het contrast tussen donker en licht maakt het ook een bijzonder schilderij.
Beeldaspecten:
Zoals wij hierboven al zeiden is het gebruik van het licht in dit
schilderij best apart. De achtergrond is erg donker, daar zie je niks en de
tafel op de voorgrond is weer behoorlijk verlicht. De lichtbron komt vanaf
voren, dus vanaf de positie dat je naar het schilderij kijkt en is denken wij
natuurlijk licht. Het schilderij is 2D kunst, maar op het schilderij zijn de
levensmiddelen wel in 3D geschilderd. Het schilderij neemt de ruimte in. Er
zijn organische vormen op het schilderij te zien, want er zijn vooral levensmiddelen
afgebeeld, maar je zou de tafel bijvoorbeeld als geometrische vorm kunnen zien.
De compositie betreft het hoofdconcept, de tafel met eten. Op de achtergrond is
voor de rest niks te zien. Felle kleuren overheersen in dit stilleven namelijk,
een wit tafelkleed op een rood oosters kleed, gele kazen en geelrode appelen.
De brillen van Parsons:
Wij denken dat bij dit schilderij de kinderen nog door de eerste
twee brillen van Parsons kunnen kijken, maar de derde net een stapje te veel
is. De eerste bril betreft de belevingswereld van de kinderen, elk kind ontbijt
en heeft vaak genoeg een tafel met eten gezien. De tweede bril betreft het mooi
of lelijk vinden van het schilderij en dat kunnen de kinderen zeker vertellen
en onderbouwen bij dit schilderij. De derde bril betreft het inleven in het
schilderij, wij vonden dit een stapje te ver omdat kinderen het moeilijk vinden
om zich in te leven in een tafel met eten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten