Pagina's

donderdag 19 april 2012

Beeld 4: Stilleven met kazen

Beeldbeschouwing:

De titel van dit schilderij is ‘’Stilleven met kazen’’. Hij is gemaakt door Floris van Dijck tussen 1615 en 1620, wat betekent dat hij in de Klassieke periode is geschilderd. Op het schilderij is een rijk gedekte tafel te zien met een flinke stapel kazen. Daar omheen staan noten, enkele glazen, fruit, een kan, brood en een peer. Zo'n stilleven met fruit, brood en kaas werd in de 17de eeuw een 'ontbijtgen' genoemd: een ontbijtje. Het lijkt erop dat van Dijck gefascineerd was door de tegenstelling van binnen –en buitenkanten. Er zijn nog meer contrasten te zien, namelijk de verdroogde appelschil en de nog verse appels. Deze symbolische  Deze zouden misschien symbool kunnen staan voor het verstrijken van de tijd. Het schilderij is gemaakt met olieverf op een paneel, de afmetingen zijn 82,5 x 111,2 cm. Dit schilderij is in de Klassieke periode geschilderd. De kenmerken, die van deze periode in dit schilderij te zien zijn, zijn bijvoorbeeld het stilleven zelf, dat is figuratieve kunst. Figuratieve kunst is kunst waarin herkenbare onderwerpen zijn geschilderd, bijvoorbeeld een stilleven. Een tweede kenmerk is de symboliek in dit schilderij van bijvoorbeeld de appels en de binnen –en buitenkanten van de levensmiddelen. Wij vinden dit persoonlijk een erg mooi schilderij. De details van de levensmiddelen zijn goed afgebeeld en het contrast tussen donker en licht maakt het ook een bijzonder schilderij.



Beeldaspecten:

Zoals wij hierboven al zeiden is het gebruik van het licht in dit schilderij best apart. De achtergrond is erg donker, daar zie je niks en de tafel op de voorgrond is weer behoorlijk verlicht. De lichtbron komt vanaf voren, dus vanaf de positie dat je naar het schilderij kijkt en is denken wij natuurlijk licht. Het schilderij is 2D kunst, maar op het schilderij zijn de levensmiddelen wel in 3D geschilderd. Het schilderij neemt de ruimte in. Er zijn organische vormen op het schilderij te zien, want er zijn vooral levensmiddelen afgebeeld, maar je zou de tafel bijvoorbeeld als geometrische vorm kunnen zien. De compositie betreft het hoofdconcept, de tafel met eten. Op de achtergrond is voor de rest niks te zien. Felle kleuren overheersen in dit stilleven namelijk, een wit tafelkleed op een rood oosters kleed, gele kazen en geelrode appelen. 



De brillen van Parsons:

Wij denken dat bij dit schilderij de kinderen nog door de eerste twee brillen van Parsons kunnen kijken, maar de derde net een stapje te veel is. De eerste bril betreft de belevingswereld van de kinderen, elk kind ontbijt en heeft vaak genoeg een tafel met eten gezien. De tweede bril betreft het mooi of lelijk vinden van het schilderij en dat kunnen de kinderen zeker vertellen en onderbouwen bij dit schilderij. De derde bril betreft het inleven in het schilderij, wij vonden dit een stapje te ver omdat kinderen het moeilijk vinden om zich in te leven in een tafel met eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten