Pagina's

zaterdag 14 april 2012

Beeld 3: Chinese bestelauto 1939.



Beeldbeschouwing.
Deze foto komt uit 1939 en is gemaakt in Den Haag, de fotograaf is echter niet bekend. De foto is gemaakt in de modernistische tijd (1870 tot 1970). Een punt waaraan je kunt herkennen dat deze foto uit de tijd van het modernisme komt is de speling met het licht op de foto. De fotograaf zou er bewust voor gekozen kunnen hebben om veel licht toe te laten op de foto.
Op de foto zie je een grote bestelauto van het restaurant “Het Verre Oosten” uit Den Haag. Deze bestelauto diende om bestelde gerechten uit het restaurant bij de mensen thuis te bezorgen. Op de auto zie je ook de naam van het restaurant “Het Verre Oosten” staan, en ook de plaats van het restaurant staat op de auto. Daarnaast staan er op de auto een aantal Chinese tekens en zit er in de auto een man. Achter de auto is een huis te zien.
Met deze foto wilde de fotograaf laten zien dat het bestellen en laten bezorgen van eten ook al voor de Tweede Wereldoorlog mogelijk was, en de betekenis voor ons nu is dan ook dat het bestellen en thuisbezorgen van eten niet iets is dat pas kort bestaat, maar dat dit dus al voor de Tweede Wereldoorlog gebeurde.  
De foto is gemaakt door de fotograaf met een fototoestel, welk fototoestel dit was is niet bekend.
Ik vind zelf dat het een mooie foto is, vooral de betekenis achter de foto, zoals hierboven beschreven vind ik mooi. Verder heeft de fotograaf goed gebruik gemaakt van het licht en de omgeving, het is een rustige omgeving en de focus ligt volledig op de bestelauto.
Beeldaspecten.
Het licht is een belangrijk aspect op deze foto, er is veel licht en dus ook schaduw aanwezig. Vooral de bestelauto is zeer belicht. Het licht op de foto is het zonlicht, en zal dus vanaf boven op de auto schijnen, het licht komt niet recht maar iets schuin van boven, vandaar ook de schaduw op de zijkant van de auto.
De ruimte van de foto is 3d, het is namelijk een foto. De auto op de foto neemt de ruimte in.
De compositie van de foto bestaat uit het hoofdconcept, namelijk de auto, die op de voorgrond en in het midden van de foto staat. Op de achtergrond is een stuk van een huis te zien.
De kleur van de foto is zwart en wit.
Bril van Parsons.
De bril tot waar kinderen komen bij deze foto, is volgens ons de derde bril. Wij denken dat kinderen wel de fase van associatie kunnen doorstaan, omdat kinderen zich makkelijk kunnen associƫren met een Chinese bestelauto aangezien deze tegenwoordig ook aanwezig zijn en de kinderen misschien zelf ook wel eens Chinees eten hebben besteld. Ook kunnen de kinderen deze foto beoordelen op mooi of lelijk, en kunnen ze hierbij argumenten bedenken. Het inleven in de foto, de derde bril van Parsons, zullen de kinderen lastig vinden en hierin zullen ze dan ook blijven steken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten